En tand kan gå sönder genom yttre våld eller för att du själv biter sönder tanden eller en lagning. Förutom att det ser illa ut kan det orsaka flera problem. Vassa kanter kan orsaka sår på tungan och munslemhinnan vilket ofta ger fäste för bakterier.

Bakterierna kan även leta sig in i tanden och orsaka en infektion av tandroten vilket kan ge tandvärk. När en tand väl gått sönder är risken dessutom stor att den går sönder ytterligare. För att undvika problem är det viktigt att behandla trasiga tänder så snabbt som möjligt.

Lagning

Tänder som gått sönder kan oftast repareras och det finns flera väl fungerande metoder. Vilken metod som passar bäst beror på hur skadan uppkommit och hur den ser ut. Om tanden är angripen av karies tas denna först bort och därefter kan man antingen göra en lagning eller en krona.

En mindre flisa eller en grop i en tand går ofta bra att laga med en kompositfyllning. Komposit är ett plastmaterial med keramikpartiklar som smälter in färgmässigt med den riktiga tanden och gör att lagningen syns minimalt. En kompositfyllning är ofta ett ekonomiskt alternativ till porslin och fungerar utmärkt om ett mindre hål ska lagas.

Krona

En krona består av porslin som träs över tanden vilket passar bra när stora delar av tanden gått sönder eller om tanden är gravt missfärgad. Kronan ersätter hela tandens tuggyta och andra synliga delar av tanden. Ibland behöver kronan stödjas under det synliga porslinet med ett starkare material som till exempel guld, stål, titan eller zirkonium. Eftersom det finns flera olika typer av kronor är vi noga med att välja den som passar dina behov bäst.

Rotfyllning och rotbehandling

Om tanden gått sönder så mycket att tandens innersta del, det som kallas pulpan, är skadad måste vi oftast göra en rotfyllning. En rotbehandling innebär att vi fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in.

ANDRA BEHANDLINGAR

Tandimplantat Tandimplantat

Tandimplantat – den mest efterfrågade behandlingen vid förlorade tänder.

Läs mer om tandimplantat