Hål i tänderna

Om det ilar, eller om du har ont i en tand, och tror att du har ett hål i en tand bör du boka tid för en tandundersökning. Efter undersökningen vet vi om du har hål i en eller flera tänder, om det nu är ett hål som orsakar ilningarna eller värken du känner. Ibland kan t ex gamla lagningar och exponerade tandhalsar spöka och kännas som hål i tänderna.

Hur känns ett hål i tanden?

Ett hål i en tand kan kännas lite olika från tand till tand och mun till mun. Små hål kan ge ilningar och lättare, molande, värk medan större hål ofta känns betydligt mer. Stora hål i tänderna gör sig dessutom påminda på ett annat sätt då man ofta har mer eller mindre ont i tanden konstant. Tiden mellan att bakterier tar sig igenom emaljen till att man har ont av ett hål i en tand kan ta mellan 2 – 4 år. Därför är det viktigt att gå regelbundet för att kontrollera tänderna. Ofta upptäcker tandläkaren mindre hål i tid och vi kan åtgärda dem innan du får besvär.

Hur vet man om man har ett hål i tanden?

Hur vet man då om man har ett hål? Mindre hål ger som sagt ofta en ”skjutande” värk av olika grader. Har man ett relativt stort hål i en tand får man ofta rejäl tandvärk med ”pulserande” smärta som kan göra det svårt att äta, dricka och sova utan smärtstillande.

Ett litet hål, ett stort – kanske hål i flera tänder?

Oavsett om du har ett stort eller litet hål, hål i en framtand, hål i en hörntand eller hål i flera tänder är vår trygga process densamma. Här möts du av erfarna tandläkare som efter en noggrann undersökning tydligt redogör för möjligheterna du har beroende på din situation. Om vi konstaterat att du har ett hål i en tand väljer du i vilken takt du vill gå vidare. Tänk på att även små hål blir stora, och dyra problem, om man väntar för länge.

Varför får man hål i tänderna?

Vanligtvis får man hål i tänderna på grund av att emaljen nöts ut eller fräts bort och det uppstår ett hål. Faktorerna som avgör hur väl tänderna och emaljen håller och står emot hål är flera: DNA, ärftliga faktorer, hur väl du sköter tänderna, din munhygien samt hur mycket socker, och andra frätande ämnen, du konsumerar dagligen. Vill du undvika hål i tänderna bör du undvika mat och dryck som innehåller mycket socker och syra. Borsta tänderna noggrant och använd tandtråd och eller mellanrumsborstar och varje dag.

Problem med tandkött, inflammationer & tandhalsar

Ibland får man inflammation i tandköttet som gör att tandköttet blir känsligt och blöder lätt. Fickor i tandkött runt tänder och även visdomständer kan orsaka inflammation i tandköttet som kan ömma och göra ont då inflammationen i fickan och tandköttet pågår.

Blottade tandhalsar orsakar också ofta ilningar, ömhet och smärta. Borstar man tänderna för hårt och borstar ner tandköttet, eller kanske har problem med tandlossning, kan man få problem med blottade tandhalsar. Då är den övre delen av tandroten inte skyddad av tandköttet längre vilket kan skapa ilningar och problem. Man ska komma ihåg att tandkött inte växer tillbaka. En frisk slemhinna är rosa och stram mot tänderna.

Så kan du undvika hål i tänderna

1. Borsta dina tänder regelbundet, lagom hårt och med rätt tandborste.
  2. Håll rent genom att använda tandtråd och mellanrumsborste.
  3. Var försiktig med mat och dryck som fräter på emaljen – framförallt socker.

En flour-boost, med tex munskölj, är bra om du lätt får hål i tänderna.

ANDRA BEHANDLINGAR

Invisalign Invisalign

Invisalign är den moderna, osynliga, tandställningen.

Läs mer om invisalign