Rotfyllning i stället för tandutdragning

Om en tand är i gott skick för övrigt är rotfyllning ett sätt att behandla en inflammation i tandens rot. Är tanden angripen av till exempel karies eller tandlossning bedömer vi tandens prognos att överleva på sikt innan vi fattar beslut om rotbehandling.

En rotbehandling med rotfyllning är ett sätt att bevara en tand som annars skulle behöva dras ut. Behandlingen innebär att vi fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in. Eftersom den aktuella tanden ofta är skör från början kan vi dock inte garantera att behandlingen håller hur länge som helst.

Rotbehandling med rotfyllning – så går det till

Rotbehandlingen börjar med att tanden öppnas in till nerven. Vi rensar sedan bort bakterier med filar och spolar rent med bakteriedödande vätska. Ibland kan rotfyllningen göras direkt men ofta måste tanden först vila med bakteriedödande salva. Då kan det ta en eller några veckor innan behandlingen kan avslutas.

Gör en rotfyllning ont?

Själva behandlingen gör normalt sett inte ont men inflammationen i pulpan kan orsaka smärtor och det kan ömma i tand och tandkött efter behandlingen. Du kan alltså behöva ta värktabletter efter en rotfyllningsbehandling.

Om en rotfylld tand värker

Att en rotfylld tand värker och gör ont en tid efter behandlingen kan bero bakterier som funnits kvar i tanden efter rotfyllningen. De kan spridas genom rotspetsen och käkbenet utanför spetsen kan bli inflammerat och ömma.

Att dra ut en rotfylld tand

Rotfyllda tänder kan ibland alltså orsaka problem: det är svårt att hålla fyllningar helt bakteriefria över tid. Det beror i sin tur på mekanik, läge och rötternas form: tänderna är verktyg i munnen, och arbetar där mat och bakterier finns. När det gäller frågor om problem som kan uppstå kan du lugnt räkna med att din tandläkare här på Södertandläkarna tar upp och går igenom dem med dig på ett tydligt sätt innan en behandling föreslås: vi börjar alltid med en noggrann undersökning av din tand och din situation.

Vad kostar en rotbehandling?

För att kunna ge ett pris behöver vi träffa dig och få veta mer om just ditt problem. Då får du en uppskattning och det kostar inget. Väljer du att gå vidare får du en tydlig offert innan behandlingen startar.

Tandvårdsstöd och högkostnadsskydd

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3 000 kronor. Därefter får du ersättning för

• 50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor.
  • 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

ANDRA BEHANDLINGAR

Tandimplantat TANDIMPLANTAT

Den mest efterfrågade behandlingen vid förlorade tänder är att ersätta dem med tandimplantat.

LÄS MER OM TANDIMPLANTAT

Rotfyllning och rotbehandling UTFÖRS HOS